آموزشی

چگونه اینترنت گوشی خود را 5G کنیم؟

تقویت اینترنت گوشی موبایل

شاید شما نیز در سال های اخیر نام اینترنت 5G را زیاد شنیده باشید و برایتان سوال شده باشد که چگونه می توان آن را برای خود فعال کنید.در این مقاله ابتدا اندکی شما را با این فناوری آشنا می کنیم و سپس بررسی می کنیم که اصلا می توانید از اینترنت 5G استفاده کنید یا خیر.

اینترنت 5G چیست و چه مزایایی دارد؟

5G مخفف کلمه انگلیسی 5TH Generation و به معنای نسل پنجم فناوری ارتباطات سیار است.حدود ده سال یکبار،با پیشرفت تکنولوژی شاهد نسل های جدیدی از این فناوری خواهیم بود که هر نسل سرعت بسیار زیادی به نسل قبل دارد.به عنوان مثال با اینترنت 5G قادر خواهید بود فیلم ها و فایل های حجیم را در چند ثانیه دانلود کنید و اینترنت پرسرعت را تجربه کنید.

شبکه اینترنت 5G

سرعت زیاد اینترنت نه تنها در روابط روزمره مردم کمک بسیار زیادی خواهد کرد،بلکه به عنوان فاکتوری مهم در اینترنت اشیا نیز به شما می رود.به دلیل سرعت بالا و تاخیر بسیار پایین در حد 1 میلی ثانیه،قادر هستیم بسیاری از کامپیوتر ها را همزمان به این فناوری متصل کرده و در جهت حل مشکلات و اختراعات جدید و یا خدمت رسانی از آنها استفاده کنیم.

پیش نیازهای فعالسازی اینترنت 5G روی موبایل

برای اینکه بتوانیم از این اینترنت پرسرعت استفاده کنیم نیاز به یک سری پیش نیاز داریم.بنابراین قدم به قدم با ما همراه باشید و مواردی که گفته شده است را چک کنید.

1-قابلیت پشتیبانی موبایل خود از اینترنت 5G را چک کنید.

اگر موبایل شما قدیمی باشد و نتواند از این فناوری جدید پشتیبانی کرده و سیگنال های آن را دریافت کند،به صورت پیشفرض به فعالیت روی همان فناوری نسل های قبلی ادامه می دهد و شما قادر نخواهید بود از اینترنت نسل پنجم استفاده کنید.

حال از کجا بفهمیم اصلا پشتیبانی ای در کار هست یا نه؟روش اول این است که جعبه موبایل خود نگاهی بیندازید و به دنبال عبارت 5G باشید.اگر چنین چیزی پیدا نکردید،مدل دقیق موبایل خود را در اینترنت جستجو کنید و مشخصات فنی آن را به طور کامل بررسی کنید.

راه دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد.

اگر تلفن همراه شما مدل جدید باشد و تازه خریداری کرده باشید معمولا از 5G پشتیبانی خواهند کرد اما اگر موبایل شما فناوری جدید را نداشته باشد ناچار هستید با صرف هزینه موبایل خود را تعویض کنید.دقت کنید که با نصب هیچگونه نرم افزار و اپلیکیشنی مشکل پشتیبانی نکردن دستگاه شما حل نمی شود و فریب هکرها و سودجویان را نخورید چرا که مشکل سخت افزاری است.

2-از پوشش دهی اپراتور مربوطه در منطقه خود اطمینان حاصل کنید.

حال فرض کنیم که موبایلتان قابلیت اتصال به 5G را هم دارا باشد.اگر سرویسی که از آن استفاده می کنید خدماتی در ناحیه شما برای اینترنت نسل پنجم در نظر نگرفته باشد چگونه می خواهید از آن اسفاده کنید؟

در حال حاضر نقاط بسیار محدودی در تهران قابلیت اتصال به این نوع اینترنت را دارند.

پوشش دهی 5G ایرانسل

ایرانسل اولین اپراتور برای راه اندازی سایت های فناوری نسل پنج بود و به ترتیب در مناطق زیر راه اندازی شده است:

  • پژوهشگاه ICT
  • ساختمان مرکز ی ایرانسل
  • دانشگاه تربیت مدرس
  • بوستان آب و آتش تهران (برای استفاده عمومی)
  • ارگ تاریخی کریم خانی واقع در شیراز (برای استفاده عمومی)

پوشش دهی 5G همراه اول

همراه اول نیز از رقیب خود جا نماند و تا به امروز 28 بهمن 1400 در این مناطق سایت های خود را برای نسل پنجم راه اندازی کرده است.

  • شهرداری ثامن واقع در اطراف حرم رضوی مشهد (استفاده عمومی)
  • برج ستاره ونک در تهران (عمومی)

نحوه فعالسازی اینترنت 5G در موبایل

حال که از بررسی موارد بالا با اطمینان بیرون آمدیم وقت استفاده از این فناوری است.به ور کلی برای اکثر دستگاه ها نیاز به هیچگونه فعالسازی نیست و به صورت خودکار این امر اتفاق می افتد.

اما در صورتی که به صورت اتوماتیک این اتفاق نیوفتد،باید به صورت دستی اقدام کنیم.

به آدرس زیر بروید:

Setting > Connection > Mobile Network > Network Mode

برای تلفن های فارسی زبان ترجمه به صورت زیر است:

تنظیمات > اتصالات > شبکه تلفن همراه > نوع یا حالت شبکه

با کلیک روی گزینه آخر باید نوع شبکه خود را انتخاب کنید و از میان گزینه ها 5G Auto را انتخاب نمایید.

در صورتی که گزینه فایوجی برای شما قابل مشاهده نباشد به احتمال زیادی می تواند نشان دهنده قدیمی بودن موبایل شما باشد اما باز برای اطمینان تحقیقاتی را روی مدل گوشی خود آغاز کنید.

آموزش تصویری فعالسازی اینترنت 5G برای گوشی شیائومی

اگر شیائومی دارید مطابق عکس عمل کرده و ابتدا سیم کارت خود را انتخاب نمایید. (ترتیب از راست به چپ)

اگر شیائومی دارید مطابق عکس عمل کرده و ابتدا سیم کارت خود را انتخاب نمایید. 

آموزش تصویری فعالسازی اینترنت 5g در شیائومی

همانطور که می بینید برای این گوشی،گزینه 5G موجود نیست و دلیل آن این است که مدل این موبایل از فناوری جدید پشتیبانی نمی کند.اما اگر دستگاه شما جدید باشد،باید گزینه فایوجی را انتخاب کنید.

آموزش تصویری فعالسازی اینترنت 5G برای سایر دستگاه های اندرویدی

آموزش فعالسازی اینترنت 5G روی اندروید

اگر تنظیمات موبایل شما به این شکل نبود،سعی کنید عبارت های مشابه گفته شده را پیدا کنید و از قسمت جستجوی تنظیمات خود استفاده کنید.

آموزش تصویری فعالسازی اینترنت 5G برای آیفون

برای فعالسازی در سیستم عامل IOS به آدرس زیر بروید:

Setting > cellular > cellular options > 5G Auto

سخن نهایی

فناوری نسل پنجم ارتباطات سیار،در ایران راه زیادی در پیش دارد و هنوز اکثر مناطق ایران تحت پوشش آن نیستند.اگر قصد خرید موبایل جدیدی برای خود دارید و یا سال های آینده قصدش را داشتید،حتما پشتیبانی آن از 5g را در نظر بگیرید.

باید دید که شرکت های ایرانی چه کارهایی برای گسترش مناطق تحت پوشش فایوجی انجام خواهند داد و تا چه حد به وعده های خود عمل خواهند کرد.با گسترش فناوری و زیرساختارها و ورود دستگاه های جدید،تقویت کننده آنتن موبایل نیز پیشرفت خواهد  کرد و احتمالا درخواست برای آن بالا برود چرا که 5g یک اینترنت فوق العاده است اما ممکن است همه جا آنتن ندهد بنابراین مردم به سمت خرید این دستگاه ها هجوم خواهند آورد.

امیدواریم که پس از خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی به شما داده باشیم و در صورت داشتن شرایط گفته شده توانسته باشید اینترنت 5g خود را فعال کرده باشید.

در صورتی که موبایل شما قدیمی بوده و از فایوجی پشتیبانی نکند،هیچ راهی به جز خرید گوشی های جدید نخواهید داشت.

ابتدا باید ببینید تلفن همراهتان از فناوری نسل پنجم ازتباطات پشتیبانی می کند یا خیر.قدم بعدی این است که ببینید اصلا خدمات 5g در ناحیه شما ارائه می شود یا خیر؟ در صورتی که پاسخ به هر دو سوال کثبت باشد موبایل هوشمند خودکار 5g می شود و راه دستی فعال کردن آن هم به صورت زیر است:

setting > connection > mobile network > network mode > 5g Auto

از آنجایی که هنوز مناطق زیادی تحت پوشش نیستند تنظیمات را روی حالت خودکار یا auto بگذارید که در صورت نبود خدمات فایوجی سریعا به 4g متصل شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.